GOK-UMWegrow.png_0733dbc913fcc64e4768c963a23eb2d5
Aktualności
grafika
KONTROLE UMÓW NA ODBIÓR ODPADÓW KOMUNALNYCH Z NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁYCH
14.05.2025
Powrót
Drukuj
PDF
Kontakt

Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3, art. 4a ust. 1, art. 4d, art. 5 ust. 1 pkt 1, 3, 3b, art. 6 ust. 5a w zw. z ust 1 pkt 2, ust. 1c, oraz ust. 5b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2024r. poz. 399 ze zm.), Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2021 poz. 906) oraz Uchwały Nr XXV/170/2020 Rady Miejskiej Węgrowa z dnia 30 września 2020r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Węgrowa (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2020r. poz. 11434, z 2024r. poz. 11194), informujemy, że Burmistrz Miasta Węgrowa przystępuje do kontroli właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w zakresie posiadania aktualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych oraz dowody uiszczenia opłat za te usługi.

W związku z obowiązującymi przepisami przypominamy, że właściciele nieruchomości niezamieszkałych, zobowiązani są do posiadania umowy na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z uprawnionym podmiotem (posiadającym aktualny wpis do Rejestru Działalności Regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, prowadzonego przez Burmistrza Miasta Węgrowa). Wykaz dostępny jest na stronie Urzędu w zakładce Odpady – Informator - Rejestr działalności regulowanej

W czasie kontroli nieruchomości niezamieszkałych, o których mowa powyżej ich właściciele obowiązani są do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Nieruchomości niezamieszkałe, na których powstają odpady komunalne to m.in.: obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, szkoły, przedszkola, biblioteki, urzędy, ośrodki zdrowia, apteki, świetlice wiejskie, domy kultury itp.

Odpady komunalne z nieruchomości niezamieszkałych to odpady wytwarzane  w wyniku bytności pracowników (np. butelki po wodzie, chusteczki higieniczne, ogryzki, skórki owoców itp.) w odróżnieniu od odpadów z produkcji/usług,  na których odbiór należy zawrzeć odrębną umowę (niepodlegające kontroli Burmistrza).

Zgodnie z art. 4d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wytwórcy odpadów komunalnych są obowiązani do selektywnego zbierania wytworzonych przez siebie odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1.

Postanowienia umowy zawartej z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości muszą zapewniać odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w Regulaminie oraz w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1., tj. w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, zgodnie z którym selektywnie zbiera się:

1)   papier (worek/pojemnik niebieski oznaczony napisem „Papier”);

2)   szkło (worek/pojemnik zielony oznaczony napisem „Szkło”);

3)   metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe (worek/pojemnik żółty oznaczony napisem „Metale i tworzywa sztuczne”);

4) bioodpady (worek/pojemnik brązowy oznaczony napisem „BIO”).

Pozostałe po segregacji odpady oddawane są jako „pozostałości po segregowaniu”  w worku/pojemniku czarnym

Ponadto do ustawowych obowiązków właścicieli nieruchomości, należy:

  • wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów,
  • pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami prawa,
  • realizację innych obowiązków określonych w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie.

Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2024r. poz. 399 ze zm.) gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ww. ustawy.

W związku z powyższym właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłaty za te usługi (art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).                                          

Brak aktualnej umowy na odbieranie odpadów komunalnych z odpowiednią firmą będzie skutkować dla przedsiębiorcy: 

nałożeniem kary grzywny (art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach),

wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

 

Uwaga:

Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w pierwszej kolejności wskazują właściciela nieruchomości jako podmiot zobowiązany do realizacji obowiązków wynikających z ustawy i przepisów prawa miejscowego.

Jeżeli obowiązki wskazane w ustawie mogą jednocześnie dotyczyć kilku podmiotów, obowiązany do ich wykonania jest podmiot lub podmioty faktycznie władające nieruchomością. W takim przypadku podmioty, mogą w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, wskazać podmiot obowiązany do wykonania obowiązków wynikających z ustawy.

Powrót
Drukuj
PDF
Kontakt
Pogoda Węgrów z serwisu